تحقیق در مورد ویروس ها ممکن است سرنخ هایی را در مورد علت ابتلا به دیابت نوع 1 ارائه دهد

20 فوریه 2018 - محققان چهار ویروس را کشف کرده اند که می توانند هورمون های شبه انسولینی تولید کنند که ممکن است به درک دیابت نوع 1 کمک کنند.

محقق برجسته ی این پژوهش، دکترEmrah Altindis، از مرکز دیابت Joslin در یک سمینار در مورد علل احتمالی واکنش های خودایمنی منجر به دیابت نوع 1 ، این نتایج را ارائه نمود.تحقیقات قبلی او بر توسعه ی واکسن های ضد باکتریایی متمرکز بود و او علاقه مند به یافتن پاسخ این سوال بود که آیا باکتری ها یا ویروس ها ممکن است پپتیدهای شبه انسولینی تولید کنند؟ پپتیدها نسخه های کوچکی از پروتئین هستند که فعالیت مولکول های دیگر را در بدن تنظیم می کنند.
محققان تیم دکتر  Altindis، به آنالیز پایگاه های اطلاعاتی بزرگی که شامل توالی ژنومی ویروس ها بود، پرداختند. دراین تحقیقات تعدادی ویروس را شناسایی کردند که می توانستند پپتیدهایی تولید کنند که شباهت زیادی به 16 هورمون انسانی و پروتئین نظارتی داشتند. با کمال تعجب، چهار نوع از این ویروس ها دارای توالی های ژنومی مشابه ای با توالی ژنومی انسولین انسانی بودند.
سپس محققان به تولید پپتید های ویروسی شبه انسولینی (VILP) در آزمایشگاه پرداختند و تأثیر VILP را بر روی سلول های انسانی آزمایش کردند.این آزمایشات نشان داد که VILP قادر به اتصال به گیرنده های انسانی انسولینی و هورمون دیگری بنام عامل رشد انسولین 1 (IGF-1) می باشند.
علاوه بر این، پپتیدهای ویروسی قادر به تحریک همه مسیرهای سیگنالینگ انسولین انسانی و IGF-1 بودند.بنابراین، این پپتیدهای ویروسی عملکردی مشابه با انسولین و IGF-1 دارند.هنگامی که محققان به موشها این پپتیدها را تزریق کردند، متوجه شدند که سطح گلوکز خون کاهش می یابد.
محققان خاطر نشان کردند که یک تفسیر از یافته ها این است که ویروس ها ممکن است محرکی برای دیابت نوع 1 باشند.

 دکتر C. Ronald Khan، کارمند ارشد آکادمی جاسلین و نویسنده ی ارشد این تحقیق، اظهار داشت: ممکن است این پپتیدها یا مولکول های شبه انسولینی میکروبی یک محرک محیطی برای شروع واکنش های خود ایمنی در دیابت نوع 1 باشند. از سوی دیگر، شما همچنین می توانید تصور کنید که این پپتیدها ممکن است پاسخ ایمنی را کاهش دهند و اثر محافظتی داشته باشند.
این تحقیق این پرسش را مطرح می کند که آیا بدن به سلول های سالم در پانکراس حمله می کند تا ویروس هایی که عملکرد بسیار مشابهی با انسولین دارند را از بین ببرد؟ سوال دیگر این است که آیا این ویروس ها انسان را آلوده و بر انسان در طبیعت تاثیر می گذارند؟

تحقیقات نشان داده است که اینویروس ها ماهی ها را آلوده می کنند و محققان شواهدی را یافته اند که نشان می دهد انسان ها در معرض این ویروس ها قرار گرفته اند، زیرا محققان این ویروسها را در یک پایگاه داده ای از ویروس های موجود در روده ی انسان، پیدا نمودند.
محققان علاقمند به تحقیق بیشتر برای بررسی هورمون های ویروسی بیشتری هستند که ممکن است بر انسان تاثیر گذارند. دکتر Khan می گوید:  من فکر می کنم بیش از 300 هزار ویروس وجود دارد که می توانند پستانداران را آلوده یا توسط پستانداران حمل شوند، که تنها توالی 7500 یا کمی بیشتر از آنها یعنی حدود 2.5٪ آنها مشخص شده است. بنابراین ما مطمئنا انتظار داریم هورمونهای ویروسی زیادی را، از جمله هورمونهای انسولین ویروسی بیشتری را در آینده کشف کنیم.

یافته های این تحقیق توسط دپارتمان انتشار اخبار مرکز دیابت Joslin اعلام شده است و این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر خواهد شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/research-into-viruses-may-provide-clues-to-the-cause-of-type-1-diabetes-94592851.html